THERE هناك


الافتتاح يوم الأحد 22/2/2009 في الساعة 6:30 مساء

Opening Sunday, 22/2/2009 at 6.30 p.m. with live music


يقدّم المعرض أعمال فيديو وتجهيز استوحتها سو تومسين أثناء الإقامة الفنية التي قضتها في عمّان تستكشف مفاهيم مثل الهويّة والانتماء في السياق المحلي. بالرغم من أنّ ثلاثة شهور هي فترة قصيرة، إلاّ أن الفرصة سمحت للفنانة بالعيش في عمّان وأن تمشي في شوارعها وتقابل الناس وتشاركهم قصصهم الشخصيّة. بعد بعض من الوقت، وبعد الكثير من السفر، أدركت مدى حضور فلسطين في حياة الناس اليوميّة في عمّان وسوريا ولبنان وسلطنة عُمان، خارج فلسطين الجغرافيّة ذاتها. ساهمت الحرب الأخيرة في غزّة بشكل مرير في إقامتها الفنيّة. وجدت نفسها وجها لوجه مع ما يعرف بالقضيّة الفلسطينيّة. أصبحت شاهدة عيان للأوضاع الدراميّة وتعرّفت لوسائل الإعلام في العالم العربي والأهم من ذلك أنّها رأت كيفيّة تعامل الناس مع الأمر برمّته.

تتناول أعمالها كلمتي هنا وهناك ومعانيهما السياسيّة في سياق المنطقة. لعلّ هنا ليس أمرا ثابتا ولكن هل هناك خيار وارد؟ أم هل يبقى هناك أمرا مثاليا بعيد المنال؟


تعيش سو تومسين وتعمل في أمستردام في هولندا. إقامتها الفنيّة في مكان مدعومة من قبل المؤسسة الهولنديّة بي كي في بي. غالبا ما تتناول أعمالها، الفيديو والصور الفوتوغرافيّة والتجهيز، أوضاعا في المساحة العامّة وتنطلق من سياق المحل أو الحالة المباشرة.



المعرض مفتوح يوميا، ما عدا الجمعة والسبت، من الساعة 2:00 وحتى 6:00 مساء


The exhibition presents works inspired by Su Tomesen’s residency period in Amman exploring concepts such as identity and belonging within the local context. Although three months is a short period of time, the artist had the chance to live in Amman, walk its streets, meet people and share their personal stories. After some time, and after quite a bit of travel, she realized how immediate Palestine was in the daily life of people in Jordan, Syria, Lebanon and Oman, outside of geographic Palestine itself. The recent war in Gaza contributed bitterly to her residence. She came face to face with what is known as ‘The Palestinian Cause.’ She became witness to the drama and exposed to the media in the Arab World, more importantly, she became aware of the way people deal with it all.

Her works approach the words HERE and THERE, and their political connotations within the context of this region. HERE might not be permanent, but is THERE a possibility? Or does it remain a far fetched utopia?

Su Tomesen lives and works in Amsterdam, the Netherlands. Her residence at Makan is funded by the Dutch BKVB foundation. Her videos, photos and installations often deal with situations in public space and originate from the context of a given situation or location.

Opening hours daily except Friday and Saturday from 2:00 until 6:00 p.m.

No comments:

Post a Comment